//
Loading...
آنوک لایت / Enoch Light

آنوک لایت / Enoch Light

0 دنبال کننده

محبوب

تک ترک
تک ترک
تک ترک
تک ترک
تک ترک
تک ترک
تک ترک
تک ترک
تک ترک
تک ترک
تک ترک
تک ترک
تک ترک
تک ترک
تک ترک
تک ترک
تک ترک
تک ترک
آیتمی برای نمایش وجود ندارد.

آنوک لایت / Enoch Light

دانیل می، یا بهتر بگوییم انُک لایت (Enoch Light)، یکی از نوآوران برجستهٔ موسیقی دهه‌های میان‌قرن بیستم است—کسی که خرابه‌های فضای صوتی را ترک کرد و با آ‌نچه امروز به نُعمت استریو می‌شناسیم، پایه‌ای نو بنا نهاد. او در ۱۸ اوت ۱۹۰۷ در کنتن، ایالت اوهایو به دنیا آمد و در یک خانواده‌ای با تمایل به موسیقی رشد کرد. او تحصیلات دانشگاهی را در مؤسسهٔ جان هاپکینز آغاز کرد و در همان‌جا نخستین ارکستر را تشکیل داد؛ سپس به اروپا سفر کرد، در سال‌های ۱۹۲۸ و ۱۹۲۹ در سالزبورگ (Mozarteum) و پاریس (اپرای کامیک) رهبری موسیقی خواند و آموزش دید.  

در دههٔ ۱۹۳۰، او رهبری ارکستر بزرگ «Light Brigade» را برعهده داشت که عمدتاً در هتل‌ها و سالن‌های لوکس نیویورک اجرا می‌کرد و از طریق رادیو نیز با مردم تماس داشت. اما یک حادثهٔ رانندگی شدید، مسیر حرفه‌ای‌اش را تغییر داد و او را از صحنه‌های اجرا دور کرد و وارد عرصهٔ مدیریت موسیقی شد.  

نقطهٔ عطف زندگی‌اش ورود به صنعت ضبط موسیقی بود. در سال ۱۹۵۵، لایت شرکت Grand Award Records را تأسیس کرد و سپس در سال ۱۹۵۹، Command Records را پایه‌گذاری نمود. هدفش این بود که از ظرفیت‌های صوتی استریو نهایت بهره را برد و همان‌طور که نوشته‌اند، او یکی از اولین کسانی بود که با انواع میکروفن‌ها و تکنیک‌های ضبط چندکاناله (Multitrack) – حتی با استفاده از ۳۵ میلی‌متری فیلم بجای نوار – به ضبط‌هایی دست زد که کاربران خانگی را شگفت‌زده می‌کرد.  

بزرگ‌ترین شکوه لایت در آلبوم‌های Persuasive Percussion (۱۹۵۹) و Provocative Percussion بود، آثاری که با افکت‌های «پینگ‌پنگ استریو» (صدا بین اسپیکرها جابه‌جا می‌شود) و طراحی‌های گرافیکی جسورانهٔ جلد (معمولاً توسط هنرمندانی مثل جوزف آلبرز) شناخته شدند. همه چیز از صوت آغاز می‌شد اما به بصری هم کشیده می‌شد: وقتی آلبوم در فروشگاه‌ها نگاه‌ها را به خود جلب می‌کرد، خود موسیقی فضا را تصرف می‌کرد.   

لایت طی دههٔ ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۱ حدود ۲۵ آلبوم منتشر کرد، که دو تای آن‌ها به صدر جدول Billboard رسید—اما جالب است بدانید که از او هیچ سِینگل Top 40 نداشت، رکوردی که جیسون کسوم در برنامهٔ American Top 40 بر آن تأکید کرده است. 

او نه فقط یک استاد صدا، بلکه یک آفریننده ژانر موسیقی “Space Age Pop” و Easy Listening بود—سبکی که بین برادوی، ژاز، کلاسیک و افکت مدرن حرکت می‌کرد. به‌طور مثال، آلبوم Big Band Bossa Nova (۱۹۶۲) او، ترکیبی جذاب از بوسا نوا و ارکستراسیون بزرگ را عرضه کرد و در جدول موسیقی محبوب Billboard به رتبهٔ هشتم رسید. 

در سال ۱۹۶۶ او Command را ترک کرد و لِیبل جدیدی به نام Project 3 Records تأسیس کرد تا باز هم در خدمات تکنیک و تولید، پیشتاز بماند. 

دانیل می—یا Enoch Light—در ۳۱ جولای ۱۹۷۸ در نیویورک درگذشت. حرفهٔ طولانی‌اش را با افتخارات علمی و عاشقانه ترک کرد: او معلم نسل‌های جدید صدا شد، تکنیک‌های ضبط را دگرگون کرد و ثابت کرد که صدا، حتی وقتی روی لوحی فیزیکی ثبت شود، می‌تواند سریع، زنده و احساسی باشد.  



چرا Enoch Light اهمیت دارد؟
• نوآوری در ضبط صوتی: او با استفاده از فناوری‌های آن زمان مثل استریو، چندکاناله، و ۳۵mm فیلم، تجربه‌ای نو از موسیقی در خانه‌ها خلق کرد.
• هنر خوب دیدن: طراحی گرافیکی جسورانهٔ جلد آلبوم‌هایش، ارتباط بصری را به هنر شنیداری پیوند داد.
• تلفیق سبک‌ها: ترکیب جَزِ سبک، Easy Listening، بوسانوا و موسیقی بزرگ‌انباند، سبک‌های قابل شنیدن و متنوعی به گوش نسل جدید رساند.
• میراث فرهنگی: آلبوم‌هایش امروز برای علاقه‌مندان hi-fi و طراحان گرافیک، نوستالژیک ولی پُر قدرت به شمار می‌روند.

00:00
00:00
لیست پخش
player image
زیبایی ( از یاد رفته)
نیما مسیحا / Nima Masiha