امین سالمی / Amin Salemi
17 دنبال کننده

















امین سالمی آهنگساز و رهبر ارکستر برجسته ایرانی است که با تأسیس و رهبری ارکستر نوای آفتاب، نقشی مهم و تأثیرگذار در رونق موسیقی ارکسترال معاصر ایران داشته است.
امین سالمی و ارکستر نوای آفتاب
او علاوه بر اجرای آثار متنوع، راهنمایی جریان هنر ارکسترال را بر عهده گرفته و با ترکیب موسیقی کلاسیک، اثرهای ماندگار سینما و اجرای با خواننده، زبان تازهای در موسیقی رسمی و مردمی ایجاد کرده است.
رهبری موسیقی ارکسترال فیلم در ایران
✨ امین سالمی به عنوان آهنگساز، رهبر ارکستر و تهیهکننده مستقل شناخته میشود. با تأسیس ارکستر نوای آفتاب، او عرصهای تازه در موسیقی رسمی، مردمی و ارکسترال ایران ایجاد کرد. این ارکستر که از حدود ۳۶ تا ۶۰ نوازنده تشکیل میشود، به اجرای موسیقی بیکلام فیلمها و تلفیق سازهای ایرانی و غربی میپردازد. رویکرد انقلابی سالمی در موسیقی فیلم، پررنگتر شدن حضور موسیقی کلاسیک در فرهنگ روزمره است.
۱. تأسیس ارکستر نوای آفتاب و فلسفه هنری
• پس از تعطیلی ارکستر آکادمیک تهران در سال ۱۳۸۷، مدتی خلأ جدی در فضای موسیقی رسمی ارکسترال ایران احساس شد. در سال ۱۴۰۲، امین سالمی نقطه عطفی در موسیقی ایران ایجاد کرد و گروهی تازه با نام نوای آفتاب تأسیس کرد، متشکل از نوازندگان ایرانی و غربی، با هدف اجرای موسیقی فیلم و تلفیق سازها  .
• فلسفه او تلفیق اصالت و نوآوری است: احترام کامل به ساختار اولیه آثار، همراه با افزودن سازهای موسیقی ایرانی مانند تار، عود، سنتور، دف و تمبک به ارکستراسیون .
• این ارکستر بهصورت ویژه برای اجرای موسیقی فیلمهای داخلی و جهانی و همچنین موسیقی بیکلام و قطعات عاشقانه یا آیینی طراحی شده است.
کنسرتهای برجسته امین سالمی
سفری موسیقایی با محوریت فیلمسازان
الف. اجرای برج میلاد (خرداد ۱۴۰۳)
• در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳، ارکستر نوای آفتاب با ۳۸ نوازنده در برج میلاد تهران به اجرای ۱۷ قطعه از بهترین موسیقیهای فیلم پرداخت – ترکیبی از ۱۴ قطعه خارجی و ۳ قطعه ایرانی .
• آثار انتخابشده شامل قطعاتی از «سینما پارادیزو»، «پدرخوانده»، «لئون حرفهای»، «بازی تاجوتخت»، «فتح بهشت»، «قیصر»، «ابوعلیسینا» و … بودند .
• ارکستراسیون شامل سازهای کلاسیک (ویولن، فلوت، پیانو)، پاپ (گیتار، سازهای کوبهای، ساکسفون) و سازهای ایرانی در ترکیب منسجم اجرا شدند. تنظیمها توسط محمدرضا آقایی، فیروز ویسانلو و امین سالمی انجام شده است .
ب. اجرای پاییزی برج میلاد (آذر ۱۴۰۳)
• برنامهای ویژه تحت عنوان «سفر به دهه شصت با موسیقی افسانهای فیلم و انیمیشن» در تاریخ ۲۹ آذر ۱۴۰۳ در برج میلاد برگزار شد، با اجرای قطعات خاطرهانگیز انیمیشن (۱۳ قطعه) و فیلم (۸ قطعه) به همراه قطعات ایرانی با ارکستراسیون دقیق ارکستر نوای آفتاب .
• داریوش حجازی به عنوان کنسرتمایستر، جابر ماجدی مدیر ارکستر، و تنظیم قطعات توسط امین سالمی و همکارانش انجام گرفتند. بهعلاوه تخفیفی ۲۰٪ برای مخاطبان در بلیت فروشی در نظر گرفته شد .
ج. شبهای مهرماه تالار وحدت (شهریور و مهر ۱۴۰۳)
• در شهریور ۱۴۰۳ ارکستر نوای آفتاب به تالار وحدت رفت. در این اجرا ۹ قطعه از کنسرتهای گذشته و ۸ قطعه تازه انتخاب شد که شامل آثار جهانی و ایرانی بود از فیلمهایی مانند «چشم ببر»، «تایتانیک»، «آرشین مالآلان» و سریالهایی مانند «بازی تاجوتخت»، «ابن سینا» و غیره .
• حضور حدود ۳۶ نوازنده با ترکیب بخش کلاسیک، پاپ و ایرانی، تکامل اجرای موسیقی فیلم در ایران را نشان داد. مدیریت اجرایی توسط کنسرتمایستر Dariush Hojazi و مدیر ارکستر جابر ماجدی بوده و تنظیمها توسط سالمی و همکاران صورت گرفت.
امین سالمی تمرکز ویژه بر موسیقی فیلم؛ چرا فیلم و چرا ارکستر؟
• امین سالمی با تمرکز بر موسیقی فیلم قصد دارد رابطه موسیقی را با خاطره و روایت تقویت کند. آثار انتخابی او بر قطعات تأثیرگذار سینمای کشور و جهان متمرکزند: «پدرخوانده»، «سینما پارادیزو»، «تایتانیک»، «بازی تاجوتخت»، «فتح بهشت» و … .
• معمولا این موسیقیها در ذهن بیننده باقی میمانند، و اجرای ارکسترال آنها با سازهای ایرانی این ارتباط را عمیقتر میکند. سالمی در گفتگو تأکید کرده که این اجراها وسیلهای برای بررسی تأثیرات موسیقی فیلم در فرهنگ عمومی است.
خلاقیت رهبری امین سالمی
ویژگیهای ارکستر نوای آفتاب؛ ابزار، ارکستراسیون و خلاقیت امین سالمی
ترکیب سازهای ایرانی و غربی
• ارکستر شامل سازهای زهی و بادی کلاسیک (ویولن، ویولا، ویولنسل، پیانو، فلوت)، سازهای پاپ (گیتار، درام، ساکسفون)، و مجموعه سازهای ایرانی (تار، سنتور، عود، قانون، دف و تمبک) است. این ترکیب ساختاری ویژه ایجاد میکند که ویژگی اصلی ارکستر سالمی است .
ارکستراسیون دقیق و تنوع ساختاری
• تنظیم قطعات توسط سالمی همراه با محمدرضا آقایی و فیروز ویسانلو انجام شده است، که اجازه میدهد آثار فیلمهای جهانی، در همان بافت اجرایی جدید قابل بازشناسی باشند؛ همشکل و هماهنگ با هویت موسیقی ایرانی .
ارگونومی اجرایی با خواننده یا بیکلام
• ارکستر توانایی انطباق با اجراهای همخواننده (مانند همکاری با حمید حامی در خرداد ۱۴۰۴) و همچنین اجرای صرفا بیکلام را دارد. تغییر گام، تنظیم برای ساز آواز و وصل کردن قطعات به خواننده در برنامههای مشترک، تخصص دیگر این گروه است.
امین سالمی و همکاری با هنرمندان برجسته
• آنچه اجرای مشترک با حمید حامی در خرداد ۱۴۰۴ نشان داد، پتانسیل ارکستر نوای آفتاب در ترکیب موسیقی پاپ و ارکسترال است .
• همچنین در اجراهای مذهبی یا عاشقانه، خوانندگانی چون مهیار شادروان و امیر رفعتی محمد رضا منصوری ، سالار عقیلی ، حضور یافتند، که ترکیب صدای خواننده با ارکستر را به نمایش گذاشتند.
چشمانداز بینالمللی و اهمیت فرهنگی آثار
• برنامه شهریور ۱۴۰۳ به عنوان رپرتوار انتخابشده برای فستیوال موسیقی اروپا ۲۰۲۵ معرفی شده که نشاندهنده خروجی قابل ارائه و ارزش جهانی آثار ارکستر سالمی است.
• این رویکرد، موسیقی فیلم ایران را در قالب اجرایی قابل ارائه در سطح بینالمللی قرار داده و برای شناخت بیشتر موسیقی ایرانی کاربرد دارد.
ارکستر نوای آفتاب و امین سالمی
• امین سالمی با رهبری هوشمند و هنری، پلی بین موسیقی فیلم جهانی و موسیقی ایرانی زده است.
• ارکستر نوای آفتاب نمونهای از تلفیق دقیق سازهای ایرانی و غربی در قالب موسیقی ارکسترال بیکلام است.
• کنسرتهای برجسته او در برج میلاد و تالار وحدت داستانی نو از موسیقی از طریق خاطرات سینمایی روایت کردهاند.
• اعتماد به دانش تنظیمِ سالمی و همکارانش باعث شده موسیقی فیلم با اصالت اجرا شود، اما در بستری تازه شنیده شود—بهخصوص با حضور خوانندگان یا بهطور مستقل بیکلام.
• چشمانداز بینالمللی او نشان میدهد که چنین حرکتهایی میتواند موسیقی رسمی ایران را در نقشه فرهنگ جهانی برجسته کند.
